Här kommer vi att svara på vanliga frågor om lägret

Det senaste frågorna står högst upp!

• Vilka tider och platser gäller för busstransporterna?
      Ni finner all info angående bussarna i följande dokument. Länk till bussinformations dokumentet
    • Finns det lägertröjor och andra profilprodukter från lägret till salu?
      Nej det finns det inte. I kiosken på Kragenäs finns dock möjlighet att köpa vissa saker som finns att köpa via scoutshoppen vanligtvis.
    • Hur betalar man i kiosken?
      Kiosken tar emot kontanter och kortbetalning.
    • Vi kommer att köra våra scouter till Kragenäs i egen bil som ej ska parkeras där på söndagen. Måste vi ändå vänta till efter 16:30 för att släppa av dom?
      Nej, det går bra att lämna av scouter tidigare om bilen inte ska parkeras på område. Dock hänvisas dessa transporter till parkeringen innan bron till Galtö för att inte krocka med busstransporterna. Denna parkering ska vi inte parkera bilar på för att stanna på området utan är tänkt som parkering för kortare besök.
    • Jag har sett att ni söker funktionärer. Kan jag ändra min anmälan från kåren och åka som funktionär i stället?
      Ja det går bra att ändra detta. Maila till oss så vi vet om det och så får kreditering av fakturor lösas efter lägret då fakturorna redan är utskickade.
    • Vi skulle behöva flera parkeringsplatser, går det?
      Det finns endast ett begränsat antal parkeringsplatser på Kragenäs och således finns en begränsning till en plats för bil och en plats för släp per kår. Detta är inte för att vara elaka på något sätt utan det är helt och hållet av logistiska skäl. Vi i lägerledningen ser hellre att personer som på grund av till exempel funktionshinder inte kan åka buss får ta del av dessa extra platser. Övriga hänvisas i första hand till kollektivtrafik och upphämtning från stationen istället. På parkeringen behöver vi lämna ett antal platser tomma dessutom så därför kan vi inte garantera exakt antal platser utöver de tilldelade. I mån av plats kan extra parkering ordnas. Dock vill vi inte att ni kommer med personbilar under söndagen när bussarna kommer utan dessa hänvisas att anlända till området efter klockan 17 då busstransporterna är avklarade.
    • Hur fungerar det med tillgång till kyl och utbyte av frysklampar?
      Det finns tillgång till kylskåp för varje by i Kragenäs kylbod. I denna finns även frysboxar som kan användas av kårerna för eventuella utbyte av kylklampar. Dock är detta vanliga frysboxar så kapaciteten på infrysning av kylklampar är något begränsad. Vi ser hellre att mat inte förvaras på byarna utan att det finns kvar i utlämningen så länge som möjligt alternativt förvaras i kylskåpen.
    • Var finns närmaste ställe för utbyte av gasoltuber?
      I Tanumshede finns det flertalet bensinmacker samt gasolautomaten.se skall ha en utbytescentral där vid Coop. Det kommer inte att kunna bytas gasoltuber på lägerområdet.
    • Hur många kommer att besöka oss under Distriktetes dag?
      Det är svårt att säga exakt antal utan att veta vilken aktivitet ni har och hur lång tid den tar. Men räkna med att det ska kunna komma i alla fall 500 personer under hela dagen.
    • Vad gäller för matlagning med gasol och över öppen eld?
      Se sidan 8 i lägerhandboken
    • Vi har bett om att få bo ihop med en viss kår, får vi det?
      Ja, alla som har anmält önskemål att få bo i samma by som en annan kår kommer att få göra det!
    • Går det att efteranmäla deltagare?
      Läs svaret här
    • Vilken utrustning behöver jag ta med mig?
      Din kår kommer att skicka en packlista till dig
    • Varifrån utgår bussarna som ska köra oss till lägret?
      Du kommer att få information från din kår om vilken buss du ska åka med och varifrån och när den går
    • Hur går jag webbkursen ”Trygga möten”?
      Läs instruktionen här
    • När får vi fakturan till kåren?
      Fakturorna är numera utskickade under vecka 27 och således bör dessa anlända till er inom kort.
    • Kan ledarbarn vara med på halva lägret?
      Ja det finns ett nytt alternativ för detta till halva kostnaden
    • Blir det disco?
      Ja det kommer bli disco för spårare, upptäckare respektive äventyrare!
    • Kommer föräldrar och anhöriga kunna komma och hälsa på?
      Ja det kan man i samråd ned din scoutkår.
    • Vilka scoutkårer är inbjudna?
      Alla 45 kårer i Göteborg med kranskommuner är inbjudna, du kan se vilka här http://goteborg.scout.se/om-distriktet/karer/
    • Kommer alla scoutkårer från Göteborgs scoutdistrikt att få plats?
      Ja det är ambitionen!
    • Är min scoutkår anmäld?
      Du kan se vilka kårer som är anmälda här
    • Kan en kår som inte tillhör Göteborgs Scoutdistrikt göra en intresseanmälan?
      Ja, men vi kan bara lova att våra egna kårer kommer att få plats på lägret.
    • Vad kostar det för ledare och funktionärer?
      Informationen finns här
    • Vi har ett par spårare som skulle vilja vara med hela veckan, går det bra?
      Ja, om ni bedömer att de kan delta så är det välkomna på lägret så länge dom vill.
    • Kan jag ta med hundar på lägret?
      Hundar eller andra husdjur, utöver servicehund, kan tyvärr med hänsyn till deltagarna på lägret inte tas med.
    • Vad gäller om man blir sjuk och inte kan delta på lägret?
      Du finner svaret på detta och många andra detaljer i villkoren

Har du någon annan fråga du vill ha svar på? Fyll då i detta formulär: